8 اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه SoP

۸ اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه SoP

سؤال اینجاست که بایدها و نبایدهای نگارش انگیزه نامه کدامند؟

در این مقاله، به نبایدهای نگارش انگیزه نامه می پردازیم. ۷ فرمان موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP را پس از این مقاله منتشر کردیم که می توانید مطالعه بفرمایید.

گفتنی است آنچه برای یکی کارساز است ممکن است برای دیگری مهلک باشد چراکه انگیزه نامه یا همان SoP آنقدر شخصی است که باید به هنگام نگارش انگیزه نامه توسط متقاضیان پذیرش دانشگاه های خارجی، باید به هرکدام به صورت کاملاً اختصاصی نگاه کرد. با این حال، در این مقاله کوتاه سعی داریم تجربه سالیان دراز ارائه خدمات مشاوره و نگارش SoP به متقاضیان مختلف را با شما به اشتراک بگذاریم.

۸ اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه توسط متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی عبارتند از:

۱) تکرار اطلاعات رزومه یا CV

یکی از اشتباهات رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه این است که متقاضی آنچه در رزومه خود آورده را در نگارش انگیزه نامه تکرار می کند. باید در نظر داشته باشید که کمیته پذیرش تک تک مستندات ارسالی شما را با دقت بررسی می کند. از این رو، باید از فرصت نگارش انگیزه نامه به نحوی استفاده کنید که SoP شما اطلاعات و شناخت جدیدی نسبت به شما در اختیار کمیته پذیرش قرار دهد.

۲) فهرست کردن صلاحیت ها

سعی نکنید بیش از اندازه کمیته پذیرش را با بیان صلاحیت های خود (Qualifications) به وجد آورید. انگیزه نامه مکانی نیست که در آن کمیته پذیرش را مجاب کنید که فرد با صلاحیتی هستید. صلاحیت های شما در دیگر بخش های اپلیکیشن پذیرش خودنمایی خواهند کرد. اجازه دهید ه بخش از اپلیکیشن پذیرش شما وظیفه خودش را انجام دهد، و به خاطر داشته باشید که انگیزه نامه سندی است که به واسطه آن خود را به عنوان یک فرد به کمیته پذیرش معرفی می نمایید.

۳) غلط های املایی و نشانه های ویرایش (Track Changes)

فراموش نکنید که حتماً آخرین نسخه و نسخه نهایی شده SoP خود را برای دانشگاه ارسال نمایید. فراموش نکنید که چنانچه از قابلیت Track Changes نرم افزار Word برای نگارش انگیزه نامه استفاده کردید، تغییرات را نهایی و از نسخه نهایی خروجی PDF بگیرید. پیش از ارسال انگیزه نامه آنرا ویرایش نموده و در صورت امکان آنرا ویرایش حرفه ای نمایید.

۴) استفاده افراطی از واژگان و اصطلاحات تخصصی

همواره سعی کنید به ساده ترین زبان ممکن و در نهایت صداقت حرفتان را بیان کنید. استفاده بیش از حد از واژگان تخصصی بی مورد و نیز واژگان ثقیل انگلیسی نتیجه عکس می دهد، چراکه احتمال اینکه آنها را در جای نامناسب استفاده کنید بسیار زیاد خواهد بود.

۵) ورود به بحث علمی

به هنگام نگارش SoP، لزومی به ورود به مباحث علمی نمی باشد. در واقع، جای چنین کاری هم نیست! در جایی که باید بیشتر درباره خودتان صحبت کنید، بیان تئوری ها و تعاریف کسل کننده علمی کمکی به اپلیکیشن شما نخواهد کرد. انگیزه نامه هایی که بیش از اندازه وارد مباحثه علمی می شوند، اطلاعات کافی درباره متقاضی در اختیار کمیته پذیرش قرار نمی دهند.

۶) پافشاری بر روی عشق و علاقه به رشته و یا دانشگاه مورد نظر

بیان علاقه وصف ناپذیر به رشته و دانشگاه مورد نظر شما را واجد شرایط پذیرش نخواهد کرد. بگذارید مدارک و اظهارات محکم و مستدل شما شایستگی شما را برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اثبات کند.

۷) نام بردن و یا تعریف و تمجید بی مورد از اساتید دانشگاه مقصد

نیاز نیست نام اساتید و دروس و دوره های دانشگاه را فهرست کنید، مگر اینکه دلیل محکمی برای این کار داشته باشید. از خودتان مایه بگذارید، چراکه مایه گذاشتن از دیگران موجب کاهش اعتبار خودتان خواهد شد، و چنین برداشت می شود که چیزی در چنته ندارید! برای آگاهی از چگونگی ارجاع به اساتید و دروس و دوره های دانشگاه، به بخش سؤالات رایج نگارش SoP مراجعه کنید.

۸) پوشش بیش از حد اطلاعات

نیاز نیست اطلاعات کل زندگی تان را در انگیزه نامه بیاورید. فضا برای نگارش انگیزه نامه محدود است. از این رو، به اختیار خود، آنچه واقعاً ضروری است و از پذیرش شما حمایت می کند را در انگیزه نامه درج کنید. تلاش برای پر کردن انگیزه نامه از اطلاعات مختلف موجب عدم تمرکز و گسستگی محتوای انگیزه نامه شما خواهد شد، که نتیجه آن ریجکت شدن است!

چنانچه در نگارش انگیزه نامه خود دچار شک و شبهه شدید یا نمی دانید چیزی که نوشتید به شما کمک خواهد کرد یا به ضرر شما تمام خواهد شد، حتماً از نظرات مشورتی متخصصین این حوزه بهره مند شوید.

بخش سؤالات رایج نگارش SoP نیز اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد، ضمن اینکه می توانید سؤالات و ابهاماتتان درباره نگارش انگیزه نامه را با ما در میان بگذارید.

 

خلاصه مطلب
۸ اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه SoP
نام مطلب
۸ اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه SoP
توضیحات
با پرهیز از این 8 اشتباه رایج در نگارش انگیزه نامه، شانس خود را برای موفقیت در اپلای و پذیرش در دانشگاه خارجی مورد نظرتان افزایش دهید.
نویسنده
ناشر
مرکز ترجمه و نگارش محتوای ترنس24
لوگوی ناشر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *